tisdag 21 februari 2012

Semlornas dag...





Idag är det ju fettisdag men jag tjuvstartade och gjorde semlor för första gången i söndags. De fick klart godkänt av familjen så jag tänkte dela med mig av receptet ifall det är någon av er som vill prova.
Och i vanlig ordning är det ju lika roligt att fota och fixa som att äta dem ;).

10 st semlor
1/2 paket jäst
100 gr smör
2 1/2 dl mjölk
1 dl socker
1 ägg
8-9 dl vetemjöl
1-2 tsk stött kardemumma
lite salt
Pensling:
ägg

Fyllning:
200 gr mandelmassa
3 msk mjölk
lite inkråm

Garnering:
3 dl vispgrädde
Florsocker
Smula jästen i en bunke. Smält matfettet i en kastrull. Tillsätt mjölken och värm till 37°C.
Häll lite av degvätskan över jästen och rör tills den löst sig. Tillsätt resten av degvätskan, ägg, socker, salt stött kardemumma och nästan allt vetemjöl, spara lite till utbakningen. Arbeta degen smidig för hand eller i maskin till degen släpper bunkens kanter.
Låt degen jäsa övertäckt i 30 min.
Sätt ugnen på 250 °C.

Ta upp degen på mjölat bakbord och arbeta den smidig, tillsätt mer mjöl om det behövs. Dela degen i 10 bitar och rulla till släta bullar. Lägg på en bakpappersklädd plåt och låt jäsa övertäckta i ca. 20 min. Pensla bullarna med uppvispat ägg.
Grädda mitt i ugnen i ca. 8-10 minuter och låt bullarna kallna på galler.

Skär av ett lock på varje bulle. Gröp ur lite av inkråmet och riv mandelmassan på rivjärn och blanda sedan med inkråm och mjölk. Fyll tillbaka i bullarna.

Vispa grädden fast och klicka eller spritsa grädden på bullarna och lägg på locken. Pudra över florsocker.

Klart :)





Kram på er.




32 kommentarer:

  1. Yummy, de där Semlorna såg ju helt strålande ut!

    SvaraRadera
  2. Fantastiska bilder, och oj vad sugen jag blev på semla!

    SvaraRadera
  3. Fantastiska bilder! Nu blir jag supersugen på semlor!

    SvaraRadera
  4. Vilka bilder, och goda såg de ut! Nu blir man ju sugen, kanske blir det bak idag.. ;)
    Ha fin-fin tisdag!
    Kram,
    Anne

    SvaraRadera
  5. Aaaaah så grymt snygga foton!
    Jag älskar semlor så det får nog bli en tur till bageriet idag :-)

    Kram Mia

    SvaraRadera
  6. semlor, ~ mumma !
    har inte ätit någon än ..
    borde baka själv, som Du !
    tror inte r i k t i g t att de
    skulle bli såhär fantastiska dock ..

    :) kram!

    SvaraRadera
  7. those look lovely. yum yum, lovely photography too.

    SvaraRadera
  8. Nomnomnom, ska stuff my face med såna idag.

    SvaraRadera
  9. Nästan helt exakt samma recept som jag använde i lördags! Och riktigt mumsiga blev de!
    ha en fin dag!

    Kristina

    SvaraRadera
  10. Semla och mjölk är ju bara så gott! Vilka härliga semlor du bakat. Kram!

    SvaraRadera
  11. Mums....så utrolig godt ut....delikate og fin stemning i bildene:)

    SvaraRadera
  12. Så himla fina bilder igen :)

    Finns så mng härliga recept på dessa..
    Jag har lagt upp recept på både Leilas semlor och ett på GI-semlor!

    SvaraRadera
  13. Fina bilder på smarriga semlor. Det blir nog en sån idag, ja...

    SvaraRadera
  14. Alltid så fina foton!
    Jätte fina semlor ser ju så gott ut!!

    Kram

    SvaraRadera
  15. Mmhh, die sehen göttlich aus!

    Lieben Gruß,
    Veridiana

    SvaraRadera
  16. Herligeb boller og nydelige bilder ♥

    SvaraRadera
  17. Underbara bilder från det största semlefanet som kan tänkas gå i ett par skor!! :) Dina semlor ser ju att komma direkt från bageriet, inte illa Anna-Malin måste jag säga :)

    Och du härligt härligt att du valt att komma tillbaka och inspirera oss med allt det vackra du förmedlar genom din blogg ♥

    Stor Kram!

    SvaraRadera
  18. Fint som tusan. Smaskigt kan jag tro. :)
    Och jag ville skriva några rader om att jag tycker att det är så underbart att du fortsätter blogga, din blogg är verkligen en av mina favoriter. Heja dig!

    SvaraRadera
  19. Oj vad de ser fina ut! Och vilken fin lila kanna du här där!

    Är en ny läsare, hur har jag inte hittat till din blog tidigare - det fattar jag inte! :D Ljuvliga bilder och en fin stämning har du här! :)

    Kram från en ny läsare från Åbo, Finland! :)

    SvaraRadera
  20. Så fin foto och så läckra semlor..

    SvaraRadera
  21. Jeg elsker at bage, så det er meget inspirerende. Flot madfotografi.

    SvaraRadera
  22. Det ser riktigt gott ut!! Ursäkta att jag är tjatig, men jag har letat som en tok. Du har inte lust att skriva ut vad just denna brush heter eller länka till sidan du hämtat den på för jag har letat överallt. TACK på förhand!

    SvaraRadera
  23. Du är fantastiskt skicklig på att fotografera mat och dryck! Ljuvliga bilder! :)

    SvaraRadera
  24. Du er helt rå på bilder! Digger bloggen din! Nydelige bilder du har tatt og de bollene så fantastisk gode ut!

    Fortsatt fin kveld!

    Klem Lene :)

    SvaraRadera
  25. Vilka fantastiska bilder på helt underbara bullar. Kan tro att de var svåra att motstå. Smakar de ens i närheten av hur goda de ser ut måste det varit en njuting som heter duga att äta dessa godingar!

    Ha en bra dag!

    Kram Pernilla

    SvaraRadera
  26. Jättefina bilder och visst blev jag sugen på semlor...men ännu mer sugen på den lila mjölkkannan. Vem står för den fina designen och var kan jag hitta den?

    Tack för en inspirerande blogg!!

    Zandra

    SvaraRadera
  27. Can this be translated to English? It looks amazing!

    SvaraRadera

Tusen tack att just du tar dig tiden att skriva
några rader. Jag uppskattar det mycket.
Ev. frågor jag får, försöker jag svara på
här i kommentarsfältet.

Varma hälsningar
Anna-Malin