onsdag 27 april 2011

Ett smarrigt recept...





I helgen gjorde jag en riktigt lyckad sallad som jag gärna vill dela med mig av. Receptet hittade jag i senaste numret av ELLE mat & vin och det är helt klart värt att provas så här i "sommar"värmen.
4 pers
Tid: ca 40 min

Du behöver:

2 mellanstora sötpotatisar
1/2 dl olivolja
salt & svartpeppar
800 g potatis
1 tsk rosmarin
2-3 kycklingfiléer
1-2 msk smör
salt och svartpeppar

pesto:
1 rejäl kruka färsk basilika
1 klyfta vitlök
1 dl olivolja
1 1/2 msk riven parmesan

1 liten rödlök
rucola


Sätt ugnen på 220 grader. Skala sötpotatisen, dela den i mindre bitar och lägg i en ugnsform med olivolja, salt, peppar och timjan. Baka i ugnen ca 20 min. Skölj och skrubba potatisen under tiden och låt koka ca 15 min eller tills de mjuknat men fortfarande har kvar lite motstånd. (Jag använde mindre delikatesspotatisar och behöll skalet på). Häll av vattnet och låt svalna något. Dela potatisarna på mitten och lägg i den ugnsfasta formen tillsammans med sötpotatisen. Tillsätt lite mer olja, salt och peppar och baka i ugnen till potatisen är mjuk, krispig och gyllenbrun. (ca. 10 min).

Hetta upp en panna med smör och stek kycklingen, salta och peppra. Låt svalna och dela sedan kycklingen i mindre bitar. Mixa ingredienserna till peston. Fördela potatis, sötpotatis, kyckling, rucola och rödlök på ett stort fat. Ringla över peston och servera. Vi hyvlade även över lite parmesan.
Riktigt gott!!




(foto: Anna-Malin)





21 kommentarer:

  1. Tittar in och läser ditt goda recept och kikar runt lite :) Kramar från Maria

    SvaraRadera
  2. Så gott det ser ut! Den rätten ska jag göra till helgen.
    Tack för tipset kära du.

    Ha en fin kväll!

    SvaraRadera
  3. Du tar så fantastiskt fina bilder! En stor inspirationskälla!
    /hälsningar Victoria

    SvaraRadera
  4. Oh va gott det ser it och låter!!
    Det ska jag absolut testa.
    Tack så mycket för tipset och ha en trevlig kväll.
    Kram
    Jessica

    SvaraRadera
  5. Inte bara låter gott...det ser himmelskt ut också!

    SvaraRadera
  6. Hej! Låter toppen gott!! Jag har en liten fråga, har försökt få tag i drivvedsbetsen här uppe i sthlm men ingen tycks känna till den, vilket fabrikat är det? Tänkte måla ett nysnickrat utebord i helgen o blir jätteglad om du hinner svara mig/Helen

    SvaraRadera
  7. Fastnade också för denna rätt när jag läste tidningen. Perfekt att få ett omdöme av dig, nu ska den verkligen testas i helgen!

    SvaraRadera
  8. Ser ju jättegott ut, perfekt tips inför helgens grillning! :-)
    Kramizzz

    SvaraRadera
  9. A keeper, thanks!

    Bisous,

    Sandy @ My Shabby Streamside Studio
    http://myshabbystreamsidestudio.blogspot.com/

    SvaraRadera
  10. Mums! Det ser godt nok lællert ud. Den opskrift må absolut prøves. Tak ska du ha!

    Klem Ina

    SvaraRadera
  11. Så gott det både ser ut och låter, det måste provas.

    Tack!
    Anna

    SvaraRadera
  12. tack så mycket för fina ord om mina foton!! och ni måste absolut prova salladen för den är verkligen god :)

    till dekoratrisen/helen:
    tillverkaren är Jotun, och det är en interiörbets och nyansen heter drivved.
    lycka till!

    /Anna-Malin

    SvaraRadera
  13. Vilka härliga bilder från dig!

    Jag kikar ofta in på din blogg men skriver inte ofta alls egentligen.

    Jag blir bara kär i underbara vackra bilder på mat.

    Du har en härlig och inspirerande blogg

    Njut av våren

    Kram Lena

    SvaraRadera
  14. Yum! and it seems simple to make with realistic ingredients and I'm always looking for new ideas to 'feed the family'. Thankyou for sharing.
    xMichelle

    SvaraRadera
  15. Somrigt och ser extremt läskande ut.
    Får vi allt ta och testa här någongång.
    Ha en riktigt härlig Torsdag,
    Kram Malin

    SvaraRadera
  16. Den må prøves, så kjempegod ut. Flott presentasjon!

    SvaraRadera
  17. Mmm va gott, liksom hela din blogg som är urgod att titta på!!! Mari.

    SvaraRadera
  18. Nom nom nom - så gott! Och dina bilder gör inte direkt att man blir mindre sugen.

    SvaraRadera
  19. Det lät smarrigt, kanske passar bra på buffe bordet på söndag när vi får gäster ;)

    Kram F

    SvaraRadera
  20. Mmm! Ser jättegott ut, måste jag spara till nåt bra tillfälle, spännande :-D

    Trevlig torsdagskväll!
    Lina

    SvaraRadera

Tusen tack att just du tar dig tiden att skriva
några rader. Jag uppskattar det mycket.
Ev. frågor jag får, försöker jag svara på
här i kommentarsfältet.

Varma hälsningar
Anna-Malin