lördag 25 juni 2011

Midsommardag och redigeringstips...


Det är inte utan att jag känner mig lite seg idag trots att gårdagen blev väldigt lugn och väldigt trevlig. Men nu har jag har suttit här framför datorn en god stund, helt ensam då resten av famljen fortfarande sover. Frågorna jag får allra mest handlar om min kamera och redigeringen. Och som jag skrivit så många gånger förut så är jag ingen mästare på kamerainställningar och annat utan går på känsla. När det kommer till redigeringen har jag lärt mig det mesta genom att googla och öva, öva, öva.


Den här bilden tog jag på Bolmsö när vi var där sist och jag tänkte berätta hur jag gjort vid redigeringen. Originalbilden visar jag nedan så ni kan se skillnaderna. Jag började med att beskära bilden, då jag inte ville ha med taggtråden. Sedan använde jag clonestamp för att "sudda" bort de gula märkningarna i öronen. Jag fortsatte med clonestamp då jag tyckte att den vita fläcken i pannan likande ett hjärta, så det ville jag förstärka. Sedan använde jag en crossprocessing action, lade på linsöverstrålning, skärpa och ljusade upp bilden lite mer. Till sist "stämplade" jag dit texten och lade till ramen och bilden är färdig.


Bilden i original

Actions finns att ladda ner på nätet, vissa är gratis och andra kostar en slant. Jag kan rekommendera Flickr, Deviantart och Florabella Actions. På DesignerDigitals kan du finna fina brushes och overlays m.m.

Ha en fin lördag!



13 kommentarer:

  1. Tack för tips - jag glömmer för det mesta bort Clonestamp! :-)

    SvaraRadera
  2. Tack för redigeringstipsen. Otroligt söt kalv i vilket fall :)

    SvaraRadera
  3. Tack för tipsen! Som ägare till en ny kamera har jag massor att lära både om kameran och om hur bilderna sedan ska redigeras. Dina bilder är alltid en källa till stor inspiration.
    Maria (Edith och jag)

    SvaraRadera
  4. Tack för tipsen. Ska genast kolla upp sidorna. Har skaffat mig en ny kamera och jag har massor att lära och redigeringen känns svår..
    Kram Maria

    SvaraRadera
  5. Vilken fin bild, gillar hjärtat på kossan. Så sött! Det var ungefär ett sådant här inlägg börjat skriva på och lustigt nog har jag precis nämnt de länkarna också. :) Great minds think alike! ;)

    Ha en fin helg!
    Kram från Lotta

    SvaraRadera
  6. Jättefin kossa, ännu finare efter redigering
    Ha en skön fortsättning på midsommar

    SvaraRadera
  7. Vilka underbara foton, kor är verkligen tacksamma att fota!!!! Önskar dig en fortsatt fin helg. Kram Johanna

    SvaraRadera
  8. Älskar kossan, och med formen hjärta <3

    Kramar från Kungsbacka

    SvaraRadera
  9. Fint foto! Vad är den snirkliga stilen för font? Riktigt snygg!
    mvh/ Teres

    SvaraRadera
  10. Snyggt, jag ♥ overlays!
    Har precis upptäckt det och håller på att utforska det.

    SvaraRadera
  11. Fina kosse-bilder, båda två! Du är jätteduktig, jag är inte i närheten av dina fotokunskaper men det är kul att testa sej fram!//kram maria

    SvaraRadera
  12. Tusen takk for redigeringstips!
    Blir alltid så inspirert av dine bilder!! Du er utrolig dyktig:)
    Sjekket ut Florabella. For en flott side! Har jo lyst å kjøpe alle hennes actions:) Men det kan bli litt dyrt... Har du noen favoritter som du vil anbefale?
    Ha en riktig fin dag!
    Hilsen Marta

    SvaraRadera
  13. Åhh, vad duktig du är. Jag tycker också det är kul med redigering, tack för tipsen!

    Kram SOfie

    SvaraRadera

Tusen tack att just du tar dig tiden att skriva
några rader. Jag uppskattar det mycket.
Ev. frågor jag får, försöker jag svara på
här i kommentarsfältet.

Varma hälsningar
Anna-Malin