söndag 26 februari 2012

En gul söndag...









Sakta men säkert tycker jag att det börjar vända. Energin kommer tillbaka i pyttesmå steg och jag har varit ute en liten stund och fått sol på näsan. Att baka brukar också vara en sådan sak som ger mig energi, så imorse fixade jag pojkarnas favoritefterrätt -citrontårta-. Jag smög ut den ur frysen för en liten stund sedan för att fota, och kunde naturligtvis inte låta bli att ta en tjuvsmakning. Mmmmm, här kommer receptet:

2 äggulor
1 dl socker
1 tsk vaniljsocker
Rivet skal och saft av 2 citroner
1 brk creme fraiche
2 äggvitor
1 1/2 dl vispgrädde
10 smulade digestivekex, 5 till botten av formen och resten ovanpå.

Blanda äggulor, socker, vaniljsocker, citronsaft och skal.
Blanda i creme fraiche. Vispa äggvitorna till ett hårt skum och lägg ovanpå citronsmeten.
Vispa grädden och blanda allt till en pösig kräm.
Ta en form med avtagbar kant och strö ut hälften av kexsmulorna. Häll i smeten och strö över resten av kexsmulorna.
Täck med plastfolie och låt stå i frysen i minst 5 timmar. Ta ut ett par minuter innan servering.



Kärlek till er.



55 kommentarer:

  1. Det smakar ljuvligt. Brukar göra ung. samma recept. Som vanligt, fina bilder!

    Anita

    SvaraRadera
  2. Underbara bilder och du är ju bara såå fin! Skönt att du börjar få tillbaka lite av energin igen.

    SvaraRadera
  3. lovely sunday:)
    have a nice week for You!
    m

    SvaraRadera
  4. Så härligt friskt det ser ut med citronerna! Jag brukar göra en tårta som påminner om din fast utan citroner och servera den med hallon men nästa gång ska jag prova ditt recept;)
    Skönt att din energi börjar komma tillbaka.
    Maria

    SvaraRadera
  5. Vackra bilder, och så gott det ser ut!

    SvaraRadera
  6. Jag blir alltid så varm i hjärtat och du ger så fin inspiration genom dina bilder, ääälskar dina foto och blir glad att höra hur du sakta men säkert börja få orken tillbaks. VET hur det är!!!!
    Kram Annika

    SvaraRadera
  7. Åhh så smarrigt, jag undrape just vad jag skulle göra med mina egenodlade citoner.
    Underbara bilder.
    Kram

    SvaraRadera
  8. Värmande bilder & värmande text - SOM ALLTID.

    Tack/åsa

    SvaraRadera
  9. Mums så gott det ser ut.
    Det ska jag testa. Idag kanske ...
    Och du ser så fräsch ut. Härligt att du är lite piggare nu!
    Din HD tröja är så fin.
    Kram,
    Ulrika

    SvaraRadera
  10. Mmmm...gott! Jag har en liknande tårta som jag har gjort några gånger och som snabbt blivit lite av en favorit (hos mig kallas den Creme fraiche-tårta :-) ), har fått receptet av min älskade mams som har bjudit på denna gudomliga tårta ett antal gånger under min uppväxt. Den är nog så nära den perfekta efterrätten man kan komma! Du har för övrigt en underbar blogg, tittar in här flera gånger i veckan och blir inspirerad :-) Ha det underbart! //N

    SvaraRadera
  11. Så härligt, både att du känner att det går åt rätt håll och med en god citrontårta. Älskar ju citron så den här måste jag testa. :) Kram Karin

    SvaraRadera
  12. Vilka fina bilder!
    Tröjan som du har på dig är så snygg,
    var kommer den ifrån?

    Fin kväll!

    Christina

    SvaraRadera
    Svar
    1. tack!
      tröjan kommer från Hunky Dory´s vinter kollektion.
      Nu finns den i andra fina färger :)

      Radera
  13. Så fine bilder! Denne kaken må jeg selvsagt prøve. Tusen takk for oppskrift.
    ha en fin kveld
    Hege

    SvaraRadera
  14. Hei Anna-Malin, liker stemningen i bildene i dag, gule nyanser med litt grønt. Kaken så deilig ut;) Og så fin du er også;) Tøff frisyre;) Lisette

    SvaraRadera
  15. Hej!
    Vilka underbara bilder!!!! Tänk att citroner kan vara så vackert i all sin enkelhet.
    Lägger dig i min blogglista så jag inte missar fler av dina inlägg.
    Kraaam Anna

    SvaraRadera
  16. Hope that you are feeling better today, your cheese cake looks lovely and I can smell the vest of that lemon through the internet, (your photography catches it so well) Take care of your self.

    SvaraRadera
  17. Älskar den efterätten! Och bilderna är som alltid underbara och otroligt inspirerande!

    SvaraRadera
  18. Vilka underbara bilder, och så gott det ser ut!

    SvaraRadera
  19. Åh, vad vackra bilder!
    Va fin du är!
    Kram
    Malin

    SvaraRadera
  20. Oj, vilka fina talriker! Jag älskar färget av dem. Var har du hittat dem?

    SvaraRadera
    Svar
    1. den lilla tallriken är egentligen ett fat som tillhör
      en kopp som jag köpt på Indiska.

      Radera
  21. Vilken fräsch och trevlig efterrätt! Lägger den till samlingen, den måste provas :-D

    Ha en fortsatt trevlig söndag!
    Lina

    SvaraRadera
  22. Vilken fräsch och trevlig efterrätt! Lägger den till samlingen, den måste provas :-D

    Ha en fortsatt trevlig söndag!
    Lina

    SvaraRadera
  23. Mums den ska jag absolut testa att göra, älskar citroner. Vackra bilder. Tack för härlig inspiration och recept. Kram Anna

    SvaraRadera
  24. Åhh den kakan såg väldigt god ut!
    Skönt att du har fått energin tillbaka. Älskar verkligen din blogg, alltid så fina bilder. Kram Suss

    SvaraRadera
  25. Tack för att du fortsätter blogga.... Inspirerar mig varje gång jag tittar in hos dig... Kram!!!! meliLady

    SvaraRadera
  26. härliga bilder och att den är god vet jag för jag har gjort den själv förut- jummie! kram

    SvaraRadera
  27. Smarrigt :) Älskar din tröja, såå snygg!! Var är den ifrån?!


    Tess

    SvaraRadera
  28. Det låter ju hur gott som helst! Och vilka inspirerande bilder.
    Och så ser du ju så vårfräsch ut!
    Ha en fin söndagskväll / Liv

    SvaraRadera
  29. Du har en så fin blogg! Blir så inspirerad...
    Hade tänkt testa tårtan imorgon :)
    Förresten, älskar Hunkydory tröjan. Funderar på den...
    Kram!

    SvaraRadera
  30. Vad är de för byxor du har? har länge letat efter ett par snygga byxor med hängslen?

    SvaraRadera
    Svar
    1. det är par vita jeans från Maison & Scotch. Men hängslena tillhör inte dessa utan ett par andra Maison jeans.

      Radera
  31. Verkar vara en tårta i min smak. Tack för receptet!
    Kram Kicki

    SvaraRadera
  32. Fantastiska bilder. Som alltid! Ville bara säga det!
    Kram

    SvaraRadera
  33. Jättefina bilder!
    Citrontårtan ser riktigt god ut :)

    SvaraRadera
  34. Hej, vilka underbar bilder, ser mycket gott ut!! Hoppas du har haft en bra helg!!

    SvaraRadera
  35. Världen är allt mycket vackrare genom din kamera. Tjusig tallrik!

    SvaraRadera
  36. Vad snygg du ser ut, roligt att du också känner dig piggare.
    Nu förstår jag varför dina bilder alltid är så fina, du fotar genom ditt hjärta-objektiv : D

    <3 Chrisse

    SvaraRadera
  37. Hunky Dory tröja..åh så fin har den i rosa. Spar den lite till när det blir fint sol lite varmare ute....Vad för byxor i vitt har du på Dig??
    Kram Eva

    SvaraRadera
  38. Ser gott ut och låter fantastiskt. Måste provas här hemma, där vi är förtjusta i lite syrligheter i desserterna :)
    Kramar

    SvaraRadera
  39. Vilken fin och inspirerande blogg!!
    /Therese

    SvaraRadera
  40. Hurra - ett smarrigt recept för oss utan ugn! Och med citroner och allt! Tack! :-)

    SvaraRadera
  41. Åh vad tårtan ser mumsig ut. Den måste jag bara prova.
    Visst är det tufft i vintermörkret, men jag ser ljuset komma emot mig och det föder en smula hopp. Massor av härda-ut-kraft till dig.

    SvaraRadera
  42. Kul att titta in hos dig. Du bjuder alltid på mycket inspiration. Denna tårta ska jag göra!!!

    Allt gott

    Mari

    SvaraRadera
  43. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  44. Mums..måste prova detta recept, älskar citrontårtor etc. Underbar blogg!
    Kika gärna in hos mig www.cancaninterior.com

    SvaraRadera
  45. Vilket härligt inlägg! Kul att se dej oxå :)
    Och sååå gott det där såg ut då!

    Kram Johanna

    SvaraRadera
  46. Jag blev både baka sugen och fick en släng av vårkänsla ;)

    SvaraRadera

Tusen tack att just du tar dig tiden att skriva
några rader. Jag uppskattar det mycket.
Ev. frågor jag får, försöker jag svara på
här i kommentarsfältet.

Varma hälsningar
Anna-Malin